Skip to content.

Metabolic Syndrome Institute

You are here: Home » News » Breastfeeding in infancy associated with a reduced risk of type 2 diabetes


Breastfeeding in infancy associated with a reduced risk of type 2 diabetes

Document Actions
  • Print this page
29/12/2006

Observational data suggest that breastfeeding in infancy &/or decreased exposure to cow’s milk may reduce the prevalence of type 1 and type 2 diabetes in later life. To assess the influence of breastfeeding on type 2 diabetes and blood glucose and insulin concentrations, a systematic review of published studies was carried out, including 23 papers focused on the relation between infant feeding and type 2 diabetes in later life. Estimates were pooled using fixed-effects models, differences <0 and ratios <1 implying a beneficial effect of breastfeeding. Compared with formula fed subjects, breastfed subjects had a lower risk of type 2 diabetes in later life (P=0.003); breastfed children and adults had marginally lower fasting insulin concentrations (P=0.13) whereas there was no difference in fasting glucose concentrations; breastfed infants had lower preprandial glucose and insulin concentrations.

Web address

Ongoing Trials
Metabolic Syndrome Institute Landmark Studies
Guidelines
Metabolic Syndrome Institute Guidelines
Cardiovascular risks calculators
Metabolic Syndrome Institute Cardiovascular risks calculators
How to measure your waistline ?
Metabolic Syndrome Institute Measure your waistline
Newsletter

Metabolic Syndrome Institute Newsletter
Web Conference
Metabolic Syndrome Institute Web Conferences
Awards
Metabolic Syndrome Institute AWARDS
MSI Meeting
 

This site conforms to the following standards: